torstai 8. toukokuuta 2014

Laihduttaako vaiko ei? Siinäpä mun elämäni kysymys.

Painin edelleen tuon otsikossa asetetun kysymyksen parissa lähes päivittäin. Toisaalta haluaisin hirveästi saada sen "muutaman kiloa" pois tästä kropasta, mutta toisaalta haluaisin ikuisesti eroon kaikista laihdutusprojekteista.

Pari viikkoa sitten tajusin kauhukseni, että kaiken viimeaikaisen kevätmasennuksen, stressin ja reissaamisen tuloksena olen onnistunut lihomaan 3 kiloa parissa kuukaudessa. Aivan päinvastoin siis kuin oli tarkoitus. Kolme kiloa muuten näkyy ja tuntuu jo kropassa. Ja ikuisen jojoilun tuloksena sen hilaaminen alaspäin tuntuu taas entistä hankalammalta.

Katsellessani tuota parin kuukauden takaista vaakalukemaa en voi kuin miettiä, että olisinpa silloin tyytynyt tilanteeseen ja keskittynyt painon ylläpitämiseen. Olen lopen kyllästynyt laihduttamiseen, mutta näihin nykyisiin lukemiin en pysty kuitenkaan tyytymään. En tunne oloani hyväksi tässä kropassa.

Nyt pyrin siis tosissani siihen, että saan ne pari-kolme kiloa pudotettua painoa ja sitten on pakko opetella rakastamaan kroppaa sellaisena kuin se on. En voi olla koko elämääni laihdutuskuurilla. Tähänastisesta elämästäni ainakin puolet on jo kulunut siihen, että olen joko ollut jollain kuurilla (kaikki kaalikeitot, lentoemäntädietit ym. ei-niin-järkevät vaihtoehdot on kokeiltu) tai vähintäänkin ajatellut, että pitäisi olla. EN HALUA SITÄ ENÄÄ! MÄ OLEN IHAN HYVÄ TÄLLAISENA!

4 kommenttia:

  1. Itsekin sain talven aikana ne kolme lisäkiloa ja nyt sitten olen tiukentanut ruokavaliota ja onpas vaan hidasta pudottaa painoa. Alkoholin, karkit sun muut hötöt olen kyllä jättänyt ihan minimiin, mutta syödä pitää urheilemisen vastapainoksi. Onko sun pt tehnyt sulle jonkun ruokavalion jonka mukaan pitäisi syödä (ja laihtua)?:)

    VastaaPoista
  2. Sinä olet hyvä juuri tuollaisena! Jokainen meistä on hyvä juuri sellaisena kuin on! Jaoit joskus linkin jonnekin Kukka Laakson juttuun, jossa just näistä asioista puhuttiin: laihduttaminen pois ja elämä tilalle. Ymmärrän kyllä tuon tunteen, että joskus pari kiloa tekee olon "lösöksi" ja silloin niistä kannattaa hankkiutua pois (mutta senkin voi tehdä hitaasti), mutta muuten ollaan onnellisia siitä, että jaksetaan ja pystytään liikkumaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru ja olet ihan oikeassa. Oon viime aikoina lukenut monta hyvääkirjoitusta tuosta aiheesta ja ne on kyllä kolahtanut muhun.

      Poista
  3. Kiva kun kommentoit! :) Aika tavallistahan tuo taitaa olla, että paino talvella vähän nousee.
    On mulla pt:n tekemä ruokavalio, mutta sen noudattaminen ei viime aikoina vaan oo menny ihan putkeen.

    VastaaPoista